Vid svårare uppdrag där vi är begränsade att använda oss av teknisk utrustning som dator och el-tillförsel för hand-skannern så finns det andra lösningar genom att med systemkamera fota av ett objekt som exempelvis stora skulpturer eller skulpturer som står utomhus. Nuförtiden kan man även fota av objekt med en vanlig mobiltelefon men kvalitén blir såklart bättre med en systemkamera som fångar upp mer detaljer.
Vi brukar fota av objektet med högupplösta bilder på ca 200-300 bilder beroende på hur objektet ser ut och hur många antal bilder det behövs för att det ska räcka med ett bra underlag för att skapa fram en digital 3d-modell.
När vi är nöjda med antalet bilder på ett större objekt så tar vi med oss det hem till studion och genererar fram ett punk-moln av samtliga bilder. Med resultatet vi får så genererar vi fram en digital 3d-modell och påbörjar redigeringen för att färdigställa det inskannade objektet.
Den digitala 3d-modellen som skapas efter en inskanning behöver ofta retuscheras på olika sätt beroende på typ av objekt. Ska modellen ingå i en konstruktion så använder vi modellen som referens och ritar upp en CAD-modell över originalet, detta kallas även för ”reverse engineering”.
Ska modellen istället visas i realtid på nätet eller i en VR presentation är modellen alldeles för högupplöst optimeras så geometrin blir lättare och baka in mindre detaljer till texturer som grafikmotorn sen snabbare kan rendera.